تفاوت بین کپی و چاپ روی دستگاه های کپی و چاپگر

تفاوت بین کپی و چاپ روی دستگاه های کپی و چاپگر

چاپ چیست و چگونه توسط چاپگر انجام می شود؟

چاپگر وسیله جانبی است که اطلاعات دیجیتالی را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل شما دریافت کرده و با بالاترین کیفیت ممکن بر روی کاغذ چاپ می کند. چندین چاپگر را می توان از طریق درگاه USB، بی سیم یا Wi-Fi به رایانه شما متصل کرد و به شما امکان انتقال اسناد را می دهد.

چاپگر

هر مارک چاپگر دارای درایورها و نرم افزار پشتیبانی منحصر به فرد است که باید روی رایانه شما نصب شود. البته بسیاری از چاپگرهای جدید قادر به پشتیبانی از کارت حافظه و دوربین های دیجیتال هستند. مدل های حرفه ای یا چند منظوره نیز امروزه طرفداران خود را دارند. زیرا علاوه بر چاپ، امکانات دیگری مانند اسکن، فکس و کپی نیز دارند.

فتوکپی چیست و چگونه توسط دستگاه کپی انجام می شود؟

فتوکپی را می توان فرآیند اسکن یک سند اصلی و چاپ آن بر روی کاغذ دانست. دستگاه فتوکپی به کاربر این امکان را می دهد که چندین نسخه از یک سند یا تصویر را روی کاغذ چاپ کند. این دستگاه‌ها از فناوری «xerography» استفاده می‌کنند، همان فناوری که در چاپگرهای لیزری استفاده می‌شود. با استفاده از تونر و گرما، فرآیند خشک تصویری روی کاغذ ایجاد می کند.

عکاس

در گذشته، دستگاه های کپی دستگاه های یکبار مصرف بودند. اما اکنون آنها می توانند برخی از عملکردها را در مدل های دسکتاپ یا مستقل برای کاربران خود انجام دهند.

7 تفاوت چشمگیر بین دستگاه های کپی و چاپگر

همانطور که در بالا ذکر شد، گاهی اوقات تشخیص اینکه کدام چاپگر یا دستگاه کپی برای شما کارآمدترین و مناسب‌تر است، دشوار و گیج‌کننده است. البته بدیهی است که امروزه با توجه به تحولات روزافزون، تفاوت دستگاه کپی و چاپگر نسبت به گذشته مبهم شده است. یک دستگاه کپی یا چاپگر مدرن علاوه بر وظیفه اصلی خود دارای سه یا چهار عملکرد دیگر است که قدرت تصمیم گیری کاربر خود را افزایش می دهد. در این بخش با تمرکز بر وظیفه اصلی آنها در مورد تفاوت های این دو دستگاه صحبت خواهیم کرد:

تفاوت بین کپی و پرینت چیست؟ تفاوت در هدف و عملکرد.

چاپگرها اطلاعات متن و تصویر را در رایانه یا رایانه دریافت می کنند و با استفاده از تنظیمات می توانید با اجرای دستور Print سند لازم را به صورت فیزیکی تهیه کنید. اما دستگاه های فتوکپی برای انجام کار خود نیاز به یک کپی فیزیکی دارند. می توانید با چسباندن آن کپی و استفاده از دستورات دستگاه، به تعداد مورد نیاز از سند اصلی کپی تهیه کنید.

تفاوت در کیفیت و کمیت جوهر استفاده شده توسط دستگاه های فتوکپی و چاپگر

اگر می خواهید اسناد خود را با کیفیت بالا چاپ کنید، دستگاه شما از جوهر بیشتری استفاده می کند. میزان جوهر مصرفی بستگی به کیفیت چاپ مورد نظر شما دارد. اگر انتظار تعداد کم نسخه چاپی و کیفیت و وضوح تصویر بالا را دارید، چاپگرها بهترین انتخاب برای شما هستند.

از آنجایی که چاپگرها جوهر بیشتری نسبت به دستگاه های کپی مصرف می کنند، در صورت نیاز به تعداد زیادی اسناد چاپی، بهتر است از فتوکپی استفاده کنید.

تفاوت بین سرعت دستگاه فتوکپی و چاپگر

اگر کسب و کار یا نوع استفاده شما به گونه ای است که نیاز دارید هر روز از بسیاری از اسناد به طور متوالی کپی تهیه کنید، استفاده از دستگاه فتوکپی را توصیه می کنیم.

با دستگاه های فتوکپی مدرن تفاوت چندانی در چاپ و تهیه کپی های فیزیکی اسناد، وضوح تصویر، کیفیت و ... در مقایسه با پرینترها نخواهید داشت. تفاوت در سرعت چاپ اسناد؛ بنابراین، اگر نیاز به کپی برداری از تعداد زیادی اسناد در مدت زمان کوتاه دارید، دستگاه های فتوکپی راه حل بهتری نسبت به چاپگرها هستند.

تفاوت در مرتب سازی اسناد در دستگاه های کپی و چاپگر

دستگاه های فتوکپی نه تنها برای پردازش های سنگین و تکثیر مقادیر زیادی از اسناد استفاده می شوند، بلکه از عملکردهای مکمل دیگری مانند مرتب سازی اسناد و صحافی خودکار نیز بهره می برند. البته بسیاری از برندهای کپی دارای عملکردهای متعددی مانند سوراخ کردن و پانچ کردن هستند. اگر چیدمان و چیدمان اسناد برای شما مهم است و می خواهید آنها را به تعداد زیادی کپی کنید، می توان کپی رایترها را موفق تر از چاپگرها دانست.

تفاوت بین هزینه کپی و چاپ

چاپگرها ممکن است به شما امکان چاپ چندین صفحه را نیز بدهند. اما اگر به سرعت بیشتر از کیفیت نیاز دارید، دستگاه های کپی گزینه های مقرون به صرفه تری برای شما هستند. توجه داشته باشید که دستگاه های کپی مدرن نه تنها به انرژی کمتری نسبت به نسخه های قبلی خود نیاز دارند، بلکه از مواد مصرفی کمتری (جوهر، تونر و غیره) در هر نسخه استفاده می کنند. در عین حال نیاز به نگهداری کمتری دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر روزانه صفحات زیادی را برای نیازهای کاری و شخصی خود چاپ نمی کنید، خرید چاپگر گزینه بهتر و ارزان تری است. به خصوص اگر نیاز به اعمال تنظیمات پیشرفته تری برای چاپ داشته باشید.

تفاوت در استفاده

دستگاه های کپی نیازی به اتصال به رایانه ندارند و می توانید با قرار دادن اسناد خود روی شیشه دستگاه یا ADF (تغذیه خودکار اسناد) چندین نسخه از اسناد اصلی تهیه کنید. با این حال، چاپگرها باید به نحوی به رایانه شما متصل باشند و استفاده از آنها مستلزم استفاده از درایورها و نرم افزارهای مرتبط است.

تفاوت در اندازه دستگاه کپی و چاپگر

برخی از دستگاه های کپی فضای زیادی را اشغال می کنند و ممکن است مورد پسند بسیاری از کاربران قرار نگیرند. اگر فضای کافی برای این دستگاه ها ندارید، می توانید یک دستگاه کپی چند منظوره مدرن یا یک چاپگر کوچکتر و ظریف تر را انتخاب کنید.

آخرین کلمه

دانستن تفاوت بین دستگاه های کپی و چاپگر به شما کمک می کند تا با توجه به نیازها و انتظارات خود از دستگاه، گزینه مناسب را به راحتی انتخاب کنید. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر برای خرید دستگاه مناسب می توانید از تخصص همکاران ما در این بخش بهره مند شوید. برای مشاهده بهترین رقبا و چاپگرهای موجود در بازار می توانید به وب سایت فروشگاه آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.
مطالعه از رفرنس: پرینت چیست؟