شکستگی فیبولا شکستگی جزئی یا کامل استخوان نازک نی است. از بین دو استخوان ساق پا، نازک نی استخوان کوچکتری است که بین زانو و مچ پا قرار دارد و به تثبیت مفصل مچ پا کمک می کند.

شکستگی استخوان می تواند در اثر آسیب شدید، آسیب های ورزشی یا آسیب مستقیم به بیرونی ساق ایجاد شود. همچنین، ممکن است در نتیجه آسیب مچ پا رخ دهد.

به عنوان مثال، انرژی مرتبط با پیچ خوردگی شدید مچ پا می تواند پا را به سمت بالا حرکت دهد و باعث شکستگی قسمت فوقانی نازک نی شود. شکستگی استخوان نازک نی در ورزش هایی مانند بسکتبال که نیاز به چرخش سریع یا فرود پس از یک پرش بلند دارند رخ می دهد.

اکثر شکستگی های نازک نی شامل پارگی در اباتمنت یا شکستگی لگن مجاور است. این مقاله علائم، عوارض و درمان هر یک از سه نوع رگ به رگ شدن یا کشیدگی را شرح می دهد.

استخوان نازک نی دقیقا کجاست؟

نازک نی یک استخوان نازک و بلند است که از مفصل زانو در قسمت بیرونی ساق پا شروع شده و تا مچ پا ادامه دارد. استخوان ساق بزرگتر، استخوان درشت نی، بیشتر وزن بدن را تحمل می کند و نازک نی به تثبیت مفصل مچ پا کمک می کند.

نازک نی کمک کمی به تحمل وزن بدن می کند. با این حال، عملکرد مهمی دارد و استخوانی است که مفاصل زانو و مچ پا را به هم متصل می کند.

جراحان گاهی اوقات زمانی که نیاز به جراحی استخوان در قسمت دیگری از بدن دارند از بخشی از نازک نی استفاده می کنند. این فرآیند پیوند استخوان نامیده می شود. حتی پس از اینکه پیوند استخوان بیشتر قسمت های نازک نی را اشغال کرد، افراد همچنان می توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

انواع شکستگی نازک نی

سه نوع شکستگی فیبولا عبارتند از:

شکستگی نازک نی در اثر ضربه به مفصل مچ پا

شکستگی درشت نی که پس از شکستگی استخوان درشت نی رخ می دهد

شکستگی های تنشی فیبولار (ترک های کوچک ناشی از استفاده بیش از حد)

آسیب های احتمالی نازک نی نیز وجود دارد، اما این آسیب ها کمتر رایج هستند. شایع ترین شکستگی های فیبولار، پیچ خوردگی مچ پا است که در آن مچ پا معمولا شل یا رگ به رگ می شود و استخوان نازک نی در این فرآیند آسیب می بیند.

علائم شکستگی فیبولا

شکستگی فیبولا اغلب با آسیب به سایر استخوان ها، رباط ها و تاندون های اطراف زانو و مچ پا همراه است. شایع ترین علائم شکستگی استخوان فیبولا عبارتند از:

درد در قسمت بیرونی ساق پا

تورم در محل شکستگی

قربانی

پزشک برای جستجوی شکستگی استخوان نازک نی؛ او مفاصل زانو و مچ پا آسیب دیده را معاینه کرد. همچنین ممکن است نیاز به اشعه ایکس باشد. اگر شکستگی در تصویر اشعه ایکس مشخص نباشد. ممکن است از تصویربرداری های دیگری مانند ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده شود. شکستگی های استرسی ذکر شده در زیر به احتمال زیاد در این اسکن ظاهر می شوند.

آسیب پا به دلیل شکستگی استخوان نازک نی

شکستگی نازک نی معمولاً در نتیجه آسیب مچ پا رخ می دهد. اگر نازک نی شکسته باشد مفصل مچ پا باید از نظر آسیب احتمالی بررسی شود. شایع ترین شکستگی در نازک نی، آسیب به انتهای دیستال نازک نی نزدیک مفصل مچ پا است. این آسیب شبیه به رگ به رگ شدن یا رگ به رگ شدن مچ پا است و اغلب به همین روش درمان می شود.

1- شکستگی در ارتفاع مچ پا بدون آسیب های دیگر

این آسیب که رگ به رگ شدن زانو نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که زانو به درستی پیچ خورده یا خم شود (اما قسمت داخلی زانو آسیب نبیند). اگر مفصل زانو درگیر نباشد، این آسیب ها اغلب با اقدامات احتیاطی ساده قابل درمان هستند

در این حالت استفاده از بریس برای حمایت از مچ کفایت می کند. همچنین اغلب از عصا برای کاهش تورم و درد برای روزها یا هفته ها استفاده می شود. پس از کاهش درد، درمان می تواند شروع شود. این درمان شامل تمرینات دامنه حرکتی، تقویتی و پیاده روی است.

2- شکستگی نازک نی و آسیب مچ پا

شکستگی استخوان نازک نی با آسیب به قسمت داخلی مچ پا که شامل مالئول داخلی یا تاندون تالی می شود معمولاً به درمان تهاجمی تری نیاز دارد. در چنین مواردی که شکستگی مچ پا مضاعف نامیده می شود، اغلب برای تثبیت مچ پا به جراحی نیاز است. مفصل بدون جراحی به خوبی بهبود نمی یابد که به مرور زمان منجر به درد مچ پا می شود.

آنها همچنین می توانند به دلیل شکستگی استخوان نازک نی و سندزموز مچ پا آسیب ببینند. سیندسموز به گروهی از رباط ها گفته می شود که دو استخوان پا را در بالای مفصل مچ پا کنار هم نگه می دارند. اگر سینوسموز در ساق پا آسیب ببیند، جراحی برای تعمیر و ترمیم استخوان ها لازم است.

شکستگی استخوان درشت نی و ساق پا

آسیب های جدی ناشی از تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی یا زمین خوردن گاهی اوقات به هر دو استخوان درشت نی و نازک نی بالای مفصل زانو آسیب می رساند. این آسیب‌ها معمولاً به عنوان شکستگی‌های فیب استخوانی شناخته می‌شوند و در این موارد ممکن است برای ترمیم و بازسازی استخوان ساق پا به جراحی نیاز باشد.

در مواردی که استخوان ساق با جراحی ترمیم می شود، نازک نی معمولاً نیازی به جراحی جداگانه ندارد. در برخی از شکستگی های تیبیا، استفاده از یک ساق بلند (از ران تا پا) بدون نیاز به جراحی، حمایت قابل توجهی را فراهم می کند.

شکستگی استرسی نازک نی

با فشار مکرر روی نازک نی، این استخوان می تواند بشکند. این نوع آسیب شکستگی استرس نامیده می شود و در دوندگان و کوهنوردان مسافت طولانی در معرض خطر است. درد شکستگی استرس به تدریج شروع می شود و معمولاً با فعالیت بدتر می شود و در حالت استراحت ناپدید می شود.

درمان شکستگی استخوان نازک نی

درمان شکستگی نازک نی بستگی به محل شکستگی و آسیب دیدگی استخوان ها یا رباط های دیگر دارد. جراحی می‌تواند یک گزینه درمانی باشد، اما معمولاً ابتدا از کالبد شکافی یا ریخته‌گری استفاده می‌شود.

آتل و آتل از حرکت پا جلوگیری می کند. و استخوان ها می توانند خود را بدون جراحی ترمیم کنند.در صورت امکان پزشکان می توانند استخوان های شکسته را بدون جراحی ترمیم کنند.

شکستگی‌های نازک نی معمولاً به سرعت بهبود می‌یابند، اما برخی آسیب‌های پیچیده‌تر ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند. به همین دلیل باید به متخصصی که با شکستگی نازک نی آشنا است مراجعه کنید تا آسیب را ارزیابی کرده و مناسب ترین درمان را برای بیمار توصیه کند.


رفرنس مقاله: https://payju.ir/content/پزشکان-متخصص-ارتوپدی-در-شیراز