در سال 2014، یکی از معیارهای اصلی برای رتبه بندی وب‌سایت ها و صفحات، SSL در سئو معرفی شد. این پروتکل برای سئوکاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته هنوز هم بسیاری از وب‌سایت های تجارت الکترونیک، از پروتکل ناامن HTTP استفاده می‌کنند. انتقال اطلاعات از طریق پروتکل HTTP و به صورت رمزنگاری نشده یکی از آسیب‌های شناخته شده در برابر حملات سایبری است. عدم استفاده از لایسنس SSL در سئو (Secure Sockets Layer) عمدتا در وب‌سایت هایی دیده می‌شود که توسط افراد غیر متخصص اداره میشوند، که یکی از دلایل آن می‌تواند هزینه مجزای این لایسنس باشد. اما این مبلغ در برابر ریسکی که با استفاده از پروتکل HTTP وجود دارد، بسیار ناچیز است. افراد غیرمتخصص شاید به آن به چشم یک انتخاب نگاه کنند، اما هم از نظر سئو و هم از نظر امنیت، استفاده از این پروتکل امری ضروری است. بر طبق آمار میزان استفاده از SSL در وب‌سایت‌ها همچنان بسیار پایین است.

با معرفی ورژن اول TLS در سال 1999 که به نوعی نسل پیشرفتۀ SSL محسوب میشود، استفاده از TLS جایگزین SSL شد. پروتکل TLS مخفف Transport Seurity Protocol هست و وظیفۀ تحویل دادۀ رمزنگاری شده به لایۀ انتقال را دارد. پس در بالای لایه Transport در پشتۀ OSI مینشیند که لایه Session است.

اس اس ال در کدام لایه کار میکند؟

در خصوص این مورد اختلاف نظر وجود دارد. مقاله ای در Research Gate اشاره به تعلق اس اس ال به لایه انتقال یا Transport دارد، در صورتی که Michael Cobe در مقاله ای طولانی بحث می‌کند که SSL یک پروتکل مشترک و چند لایه‌ای است.شاید بهترین منطق برای پاسخ دادن به این سوال، نگاه کردن به مدل TCP/IP به جای مدل OSI باشد. با این اوصاف، شاید بتوان گفت که در سمت فرستنده، SSL وظیفه‌ی رمزنگاری داده‌ها را پیش از تحویل به لایۀ شبکه یا Network بر عهده داشته و در سمت گیرنده، عمل رمزگشایی داده‌ها را بعد از دریافت Packet از لایۀ شبکه در مدل TCP/IP عهده دار است. این توصیف شاید مهر تائیدی باشد بر مشترک بودن SSL در بین چندین لایه از مدل OSI. اما فارغ از این لایه بندی‌ها و تعاریف، تاثیر اس اس ال در سئو بر هیچکس پوشیده نیست و این تاثیر اثبات شده است.

https://intitr.net/1400/09/07/%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%db%8c%da%a9-%da%af%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c-ssl-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa/

در حقیقت آنچه شما امروزه به عنوان SSL در سئو عمدتا از آن یاد میشود، آخرین نسخه از لایسنس TLS است که به اصطلاح از TLS با عنوان SSL یاد می‌شود‌. پیش تر اشاره شد که وظیفه اصلی TLS رمزنگاری داده است. اما توصیف دقیق‌تر این است که رمزنگاری در TLS/SSL بر مبنای کلید اختصاصی و کلید عمومی (Private & Public Keys) صورت می‌گیرد.

کلید اختصاصی نزد صاحب لایسنس نگه داشته میشود و کلید عمومی به طور گسترده توسط مرجع سرتیفیکیت منتشر می‌شود. ابتدا داده در سمت ارسال کننده با استفاده از کلید اختصاصی رمز نگاری (Encryption) می‌شود. سپس در سمت دریافت کننده، رمزگشایی (Decryption) توسط کلید عمومی صورت می‌گیرد. همچنین از کلید خصوصی می‌توان به عنوان امضای دیجیتال جهت احراز هویت استفاده کرد.

تحلیل اس اس ال در سئو چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، اهمیت اس اس ال در سئو مشخص می‌شود. “امنیت کاربر و اطلاعات وی هنگام انتقال اطلاعات در وب”. موتورهای جستجو در قبال نتایج جستجویی که به کاربران ارائه می‌دهند خود را مسئول می‌دانند. محور استراتژی جستجوگرها در رتبه بندی وب پیج ها، ارائه مرتبط‌ترین و بهترین محتواها است آن‌هم در حالی که از لحاظ امنیتی کاربران را تهدید نکند.

این تمهیدات عمدتا درباره‌ی وب‌سایت‌هایی صدق می‌کند که یا فروشگاهی هستند و یا اطلاعات شخصی و حیاتی کاربر در آن‌ها منتقل می‌شود. اطلاعاتی مانند حسابهای کاربری، اطلاعات بانکی، مدارک شناسایی، اطلاعات شخصی، و آمار و ارقام حساس. همچنین SSL در برابر انواع دیگری از حملات سایبری برای وبلاگ ها و یا سایت های شرکتی نیز می‌تواند موثر باشد.

ارتباط اس اس ال با Bounce Rate و Conversion Rate

اگر در کنار نام دامنۀ شما در Address Bar علامت خطر (مثلث با علامت تعجب) وجود داشته باشد، این عامل برای موتورهای جستجو، بار منفی دارد و شاید باعث شود شخص بازدیدکننده از صفحه‌ی شما، بدون داشتن هیچ اطلاعی از امنیت صفحه و با دیدن این علامت احساس خطر کرده و صفحه‌ی شما را ظرف چند ثانیه ترک کند. این اتفاق باعث افزایش Bounce Rate در دامنه شما شده و مساوی است با از دست دادن فرصت ارائه محصول یا خدمتی که شاید ارزان‌ترین مورد و یا با کیفیت‌ترین گزینه در نوع خود باشد. در این حالت به بیان فنی در سئو، “Conversion Rate” یا “نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری” در وب‌سایت شما کاهش پیدا می‌کند.

در این مطلب سعی کردیم تا به طور منطقی و فنیSSL را در سئو ببررسی کنیم. اگر هنوز وب‌سایت شما مجهز به این لایسنس نیست، توصیه می‌کنیم زودتر دست به کار شده و تمامی پروتکل‌های وبسایتتان را از HTTP به HTTPS تغییر دهید. بعد از انجام این کار، به تدریج بهبود رتبه‌ی وب پیج خود در رنکینگ موتورهای جستجو را شاهد خواهید بود.